Aszfaltozás blog

+36 20 509 0199


Kollegáink azonnal felveszik önökkel a kapcsolatot!



Van néhány megválaszolatlan kérdése aszfaltozással kapcsolatban?
Gyakori kérdések és válaszokért kattintson ide »


Üdvözlöm a blog menüpontban! Érdemes lesz többször is ellátogatni és követni a blogunkat mert az aktuális megválaszolatlan kérdéseire választ kaphat. Heti szinten megújult bejegyzésekkel várjuk a kedves érdeklődőket.


Miért repedezik és kátyúsodik ki az aszfalt? Okok és megelőzési lehetőségek

2025-06-10

A frissen elkészült aszfaltburkolat sima, esztétikus és tartós de az évek során mégis gyakran jelennek meg rajta repedések, később pedig kátyúk. Vajon miért történik ez, és mit lehet tenni annak érdekében, hogy a burkolat hosszú távon is jó állapotban maradjon?

 

Mi okozza az aszfalt repedezését?

Az aszfalt repedezése egy természetes folyamat, de több tényező is gyorsíthatja a kialakulását:

 

  • Hőmérséklet-ingadozás: Az aszfalt hőtágulása miatt nyáron kitágul, télen összehúzódik. Az évek alatt ez mikrorepedéseket idéz elő, amelyek később tovább nyílnak.
  • Fagyásolvadás ciklus: A repedésekbe beszivárgó víz megfagyva tágul, ez pedig további károsodást okoz a rétegekben.
  • Gyenge alapréteg: Ha az altalaj nincs megfelelően tömörítve, vagy az alépítmény mozgása nem egyenletes, akkor az aszfaltréteg "utánmozdul", és megreped.
  • Túlterhelés: A rendszeres nagy tengelyterhelés, főként tehergépjárművek által, olyan feszültséget okoz a burkolaton, amit idővel nem tud elviselni.
  • Gyenge minőségű aszfalt vagy nem megfelelő bedolgozás: Hibás receptúra, rossz hőmérséklet-tartományban történő beépítés, vagy hiányos tömörítés is kiválthat repedéseket.


Miért alakulnak ki kátyúk?

A kátyúk szinte mindig egy meglévő repedésből indulnak ki, és a víz jelenléte kulcsfontosságú tényező. Amikor a víz beszivárog a repedésbe, és télen megfagy, megbontja a szerkezetet. A forgalom rásegít, a burkolat elkezd felválni, és megjelenik a klasszikus kátyú.

Mi a megoldás repedések esetén?

A megelőzés és időben történő beavatkozás kulcsfontosságú. Az alábbi technológiák hatékonyan alkalmazhatók már a repedések megjelenésekor:

1. Bitumenemulziós kezelés (repedéslezárás)

Ez egy gyors és költséghatékony eljárás, amellyel a kisebb, még nem strukturális repedésekbe emulziót juttatunk. Ez lezárja a víz útját, és megakadályozza a burkolat további romlását.

2. Repedésjavító szalag / dilatációs szalag 

Speciális öntapadó vagy hőre lágyuló szalagokat használunk a hosszabb, kinyílt repedések lefedésére. Ezek rugalmasak, követik az aszfalt mozgását, és tartós védelmet nyújtanak a nedvességgel szemben.

3. Részleges újraaszfaltozás

Ha a repedések már mélyebbek vagy nagyobb felületen jelentkeznek, célszerű lehet a felső aszfaltréteg részleges marása és újraaszfaltozása.

Hogyan lehet megelőzni a károsodást?

 

  • Megfelelő kivitelezés: Professzionális alapréteg-építés, tömörítés, megfelelő minőségű aszfalt és szakszerű beépítés nélkül nincs tartós útburkolat.
  • Vízelvezetés biztosítása: Az egyik legfontosabb megelőző intézkedés. A víz elleni védelem hiánya előbb-utóbb kátyúsodáshoz vezet.
  • Rendszeres karbantartás: A kisebb repedéseket időben kezelni kell, hogy elkerülhető legyen a komolyabb beavatkozás.

 

Összefoglalás

Az aszfalt repedése és kátyúsodása nem csupán esztétikai hiba hosszú távon veszélyt is jelenthet a közlekedésre. Az időben elvégzett repedésjavítás, mint például a bitumenemulziózás vagy a repedésszalag alkalmazása, jelentős összegeket takaríthat meg a teljes felújításhoz képest.

Tudjon meg többet arról, hogyan előzzük meg a károsodást a mi munkáink során! >>